6.brev

Rejsebrev nr. 6, Østersøen rundt. Fra den 13 juli til 18 juli.

Beskriver rejsen igennem Estland, fra ankomst til Tallinn, til Grænsen mellem Letland og Estland.

Som nævnt under Finland (Rejsebrev nr. 5) måtte vi retur/tur til Helsinki for at få pas til Pernille og Mathilde. Årsag: en 1 år gl. regel i Estland om, at børn over 7 år skal havde pas med foto. Senere mødte vi en ester der viste os, at når børn er nævnt i et Estisk pas, er der også foto.

Nå, men ved ankomst til Tallinn for anden gang, blev vi vist hen til vores ex-stasi ven fra 1. besøg.  Denne gang var det så papirerne på combi-campen der ikke var ok, da vi ikke havde noget grønt kort. Manden havde fuldstændig ret fandt vi senere ud af, men da John skulle købe en forsikring blev vores ven underkendt. Og efter en tids snakken frem og tilbage kom vi ind i Estland. I øvrigt fik vi bestilt det grønne kort fra Danmark næste dag.

Vi har tilbagelagt kun 270 km på de 5 dage vi var i Estland

Efter adgang til Estland kørte vi ind på en benzin tank, med flere glædelige overraskelser:

1        Benzin i Estland koster kun 4½ kr pr l

2        Is er meget billig. Den dyreste vi kunne købe kostede 3 kr (senere fandt vi nogle     hjemmelavet til 9 kr!! - men de var også meget flotte)

Vi fortsatte til det på forhånd reserverede camping plads ”Peoleo” 12 km syd for Tallin. Camping pladsen lagde sammen med et fint hotel, men op og ned af en transformer station. Her diskuter man vist ikke ”skade virkning fra højspændings ledninger”

Men et dejlig sted med megen hjælp fra personalet.

Den 13 juli drog vi med den lokale bus til Tallinn. Her så vi især den gl. bydel, se bla. nedenstående foto, hvor den gl. bymur er blevet forstærket med beton piller. Fotoet er taget ved en af indgangsportene, og her er livlig handel med ”strikke varer” til gode små priser.

Den gl. bydel er meget flot og meget turistet. Vi så horder af guidede turer, hvor hver gruppe  havde et nr, der var sat på hver deltager og en fører med et skilt med samme nr.  På én gang kunne vi se nr. 15 og 23. SÅ der var trængsel.

Den gl. bydel er opstået helt tilbage i danske tiden (13-hundrede tallet), og er meget velbevaret/restaureret.

Vi skulle naturligvis se, der hvor dannebrog er dalet ned i 12xx. Der er bygget et lille anlæg, og det ligger et stykke fra hovedvejen, men mange (også ikke dansker) var nede og besøge stedet. Der er en sten og så dette monument, der ses nedenfor

Som det ses, syntes Rikke at det var ved at være IS-tid.  Vi besøgte Tallinn på en meget varm dag, (samtidig med at sommeren ramte Danmark for alvor) så vi kom ikke helt så langt rundt som vi havde planlagt.  Men det gav os lejlighed til at smage nogle af deres mange og god Øl.

Ud over den flotte gl. by, er Tallinn en by, der er ved at blive bygget om. Centrum er et stor byggerod, hvor renoverede eller moderne bygninger skyder op. Alt kan købes, ca. ½ pris i forhold til DK (dog ikke bl.a. tøj, vin og el artikler)

Efter indkøb tog vi bussen retur til PEOLEO. Der var intet køkken, og vi havde ikke skaffet gas, så maden måtte tilberedes på koge kedel og kuffert grill. Men kylling filet og mørbrad, med salat og nudler til er da også ok :o))

Efter aftensmaden lejede vi en time i sauna. Det kostede 85 DKK, og indbefattede sauna, spa, bad og RENE HVIDE håndklæder til alle 5. Vi bestilte Øl og sodavand til servering - og så blev vi ellers rene!!

Herefter gik på restauranten og fik en god dessert, så  nedenfor ses to meget glade og meget rene børn. Den lange gåtur i Tallinn var glemt

Den 15 juli kørte vi sydpå. Landskabet var fladt og meget lig det man ser syd for den danske grænse. Men såvel udstyr, huse som afgrøder er anderledes.

Vi drog til Pärnu, hvor vi havde reserveret plads på camping pladsen Kallimanikku. Der var samtidig en sommerlejr for børn 7-15 år, hvilket ikke gav nogle problemer. Men en række fordele, bla. blev der hver aften afholdt udendørs ”party” ca. 50 m fra vores telt. Men god musik iflg. de 3 yngste deltager i rejsen.

Værtsfolkene var også her meget hjælpsomme. Bla. var det Grønne kort til combi-campen ikke ankommet med posten den dag vi skulle videre.  Men ejerne af pladsen fik brevet sporet til et lokalt posthus, hvor vi afhentede det på ved afrejsen.

Vi har læst og hørt meget om tyveri fra især biler i de Baltiske lande. Derfor er vi betænkelig ved at efterlade vores bil på offentlige steder.  Så for 12 kr. fik vi lov at bringe bilen med helt ned på den lokale strand.

Den 16 Juli besøgte vi øen Kihnu. Igen en dag med meget høj temperatur. Sejltiden til øen var på 2½ time  med ankomst kl. 12:00 og retur kl. 16:00. Vi efterlod vores bil på kajen i Pärnu (hvor den klart blegnede i forhold til BMW og Mercedes med lokale nr. plader).

Selv om Kihnu er en lille ø, så blev det en lang og varm gåtur, men med mange spændende indtryk.

Men vi skulle nok havde ofret lidt penge på at leje nogle cykler, og så have nået hele øen rundt. Heldigvis er Is billig, og der er trods alt nogle km i en is.

Ud over den sjove traktor type, som vi så overalt i Estland,  viser skiltet på fotoet, hvor lille øen er:

På øen er der kun grusveje, og butikker er som i ”gl. dage ” Dvs. med vare bag disken.

Til aftensmad fik vi Chili con carne, da vi kunne bruge lejrskolens køkken. Og så en flot dessert kage til den nette sum af dkr. 28,00.

Næste dag tog vi ud at bade igen, og mødet pludselig bussen til Mollerup (dog i Viborg amt) ved et busstoppested. Det var en gl. VAFT bus som nu indgik i lokal trafikken  ved Pärnu. Om aftenen var vi på indkøb og ude at spise i Pärnu

I Danmark kigger man efter Storken, det er ikke nødvendig på disse egne. De er der bare

Ret sjovt - og der er mange af dem.

Den 18 drog vi til Letland - og vores ex-stasi ven forfulgte os.  Der var lang ventetid ved grænsen, men det blev da længe om side vores tur. Ved den Letlandske grænse afleverede vi alle papirer. De grønne kort (incl. den til Combi-campen) pas (incl. de to midlertidige til Pernille og Mathilde). Og så blev vi vinket ind til siden  - dog ikke under skarp bevogtning. Efter MEGET lang tid kom en flik kontrollør ud. Problem: De midlertidige pas var kun gyldig i 1 mdr. og kravet var minimum 3 mdr. til udløbsdatoen.  Vi kunne så forklare at begge børn stod i vores pas, og de andre pas kun skyldes (tåbelige) estiske regler. Så efter et venligt honnør fik vi lov til at kører ind i Letland. Og nu er de ”midlertidige pas” pakket langt væk.